Vonný marketing

Získejte náskok před konkurencí:

  • odlište své podnikání originální vůní
  • podpořte vztah zákazníků k Vaší značce
  • prodlužte pobyt zákazníků v prodejních prostorách
  • snižte stres na pracovišti a vylepšete výkon svých pracovníků
  • eliminujte nežádoucí zápachy z kouře, jídla či odpadu…

Scent Marketing neboli vonný marketing není pouhým lákadlem k nákupu vůní. Naopak je novodobým trendem a plnohodnotným odvětvím moderního marketingu. Jeho použití a aplikace v kampaních je znakem vysoké profesionality založené na měřitelných výsledcích vědy a výzkumu. Stejně jako u jiných marketingových nástrojů můžeme klienta vonným marketingem oslovit, zpříjemnit jeho pobyt v prodejně nebo upřednostnit jeho výběr při nakupování.

Jak funguje neuromarketing?

Všimli jste si, jak se mění Vaše pozornost, srdeční tep, nálada či chut k jídlu při pohledu na určité barvy, symboly nebo při setkání s vůní? Co se vám vybaví při slově "vanilka" nebo "skořice"?  Všichni víme, co s námi udělá vyslovení slova "citron". Lidé často nevědomky reagují na faktory, které sami neumí přesně definovat. Navzdory tomu dokážeme celkem objektivně změřit dané reakce. Neuromarketing je novodobá metoda, která měří mozkové a srdeční aktivity, změnu teploty, dýchání či svalového napětí v reakci na podněty, kterými jsou například obrázky, fotky, zvukové podněty, barvy a v poslední době i vůně.

Za jak dlouho zjistíte, že příčinou Vaší špatné nálady je hlasitá hudba z rádia? Jak vysvětlíte fakt, že se na některých místech cítíte příjemně a jinde nikoliv? Aniž byste to tušili, s největší pravděpodobností máte daná místa spojená právě se specifickou vůní. Čich jako jediný z 5 smyslů je totiž přímo napojený na tu část mozku, ve které se nachází limbický systém. Limbický systém neboli centrum ovládání emocí se nachází v blízkosti čichového laloku, kterým proudí všechny vůně v našem bezprostředním okolí. Vůním je tak umožněno nekontrolovatelně vyvolat určitou emoci z minulosti, ať už příjemnou či nepříjemnou, nebo vytvořit vzpomínku zcela novou.

Vůně ovlivňuje nákupní chování nebo osobní postoj

Dokážeme-li měřit lidskou reakci v závislosti na místě a aplikované vůni, dokážeme její pomocí také dosáhnout měřitelných reklamních výsledků.  Tento princip využíváme i v odvětví, které dostalo příznačný název "scent marketing". Již před padesáti lety na to přišly první supermarkety v Paříži, které podle převažujících cílových skupin zákazníků začaly provoňovat celé prodejny a to hned několikrát denně. Společnost Cadillac provoňuje sedadla svých vozů speciální vůní Nuance, vůně čaje je typická pro řetězec hotelů Westin Hotels. Provoněné ručníky a osušky provází cestující společnosti Singapore Airlines, mandarinka a vanilka je typická pro prodejny SONY.  Proč? Vůně o Vás beze slov prozradí vše.

Voňavé logo

Každý marketér je obeznámen s konceptem loga či značky; vizuální prezentací firmy. Velké společnosti jako Coca Cola, Disney nebo Apple jsou společnosti s velkou tradicí, a aniž bychom si to uvědomovali, ovlivňují naše spotřební chování. Pro podobné společnosti je jednoduché cílit na široké masy lidí, jejich dosah je téměř 100 %. Pro střední a malé společnosti je tento proces již náročnější. Každý člověk denně zaznamená ať už vědomě nebo podvědomě v průměru až 5 000 reklam. Jak tedy v tomto množství reklam zákazníka zaujmout?

Překvapivě nám v tom pomohou vůně, které jsou napojeny přímo na naše emoce a paměť. Je dokázáno, že si člověk určitou událost či věc zapamatuje 100x více pomocí čichu, než pomocí zraku, sluchu, hmatu či chuti.

Nejvyšším stupněm marketingové aplikace je pak vytvoření unikátní firemní vůně, kterou klienti rozeznají stejně dobře, jako mezi ostatními značkami rozeznávají  Vaše logo. Vytváříme tak voňavou identitu společnosti, která přispívá k úspěšné prezentaci.

Jakou vůni zvolit?

Volbu konkrétní vůně doporučujeme konzultovat s odborníky. Platí zde totiž určitá pravidla a osvědčené kombinace. V první řadě je potřeba pečlivě definovat cílovou skupinu a naše očekávání. Řídit se lze i podle této zjednodušené tabulky:

  • bezpečí, nostalgie - dětský pudr, čerstvě upečené sušenky, vanilka
  • ostražitost, zvýšení pozornosti - máta peprná a citrusové vůně
  • relaxace - levandule, vanilka, heřmánek
  • zvětšení prostoru - jablko, svěží vůně mořského vánku
  • pocit luxusu, navození nákupní atmosféry - santalové dřevo, jantar, parfémové vůně
  • pocit domova - jablečný koláč, čerstvě upečené sušenky, vůně kávy
  • prodloužení pobytu klienta na prodejně -  květinové a citrusové vůně